Saamme tasaisin väliajoin kysymyksiä liittyen Venuun käyttöön. Koska kysymykset ovat toistuvaa laatua, koostimme tyypillisimmät kysymykset yhteen ja vastasimme niihin. Tästä artikkelista löydät vastaukset laskutusta koskeviin kysymyksiin. Muut osat käsittelevät raportointia ja yleisiä käyttöön liittyviä kysymyksiä.

Usein kysytyt kysymykset – Laskutus

1. Emme ole saaneet alkuperäistä laskua, mutta nyt saimme laskun jossa on mukana huomautuskulu. Mitä minä nyt teen?

Kyse on luultavasti virheestä tai esimerkiksi siitä, että alkuperäinen lasku on lähtenyt teille väärillä tiedoilla. Kannattaa siis varmistaa, että laskutustietonne ovat ajan tasalla! Mikäli tällaista tapahtuu, voit olla yhteydessä Jaakkoon (jaakko@venuu.fi).

2. Laskutustietomme ovat muuttuneet ja haluamme laskut verkkolaskuina. Mitä teen?

Voitte muuttaa laskutustietojanne kahdella tavalla: 1) joko päivittämällä ne suoraan kirjautumisen jälkeen teidän Venuu.fi-tilin “Yrityksesi tiedot”-sivulla tai 2) ilmoittamalla uudet tiedot Jaakolle (jaakko@venuu.fi)

3. Mitä tarkoittaa success fee? Miten se eroaa komissiosta ja miksi molempia esiintyy laskussani?

Success fee on tilaisuuden varaushetkellä maksettava komissio, jonka Venuu laskuttaa ilmoittamastanne myyntiarvosta varausvahvistuksen yhteydessä. Jos tilaisuus peruuntuu tai toteutuneet myynnit poikkeavat arvioiduista summista, erotus hyvitetään / peritään automaattisesti seuraavan laskun yhteydessä.

Komissiolla taas tarkoitetaan tilaisuuden jälkeen maksettavaa provisiota, joka veloitetaan toteutuneista myynneistä vähennettynä sillä osuudella, joka on laskutettu Success feenä ennakkoon.

4. Miksi minun pitäisi maksaa komissiota Venuulle jo nyt, vaikka tilaisuus on vasta pitkän ajan päästä?

Venuu on markkinointipalvelu, jonka arvo ja hyöty tulee syntyneistä varauksista. Tästä syystä myös veloitus halutaan sitoa tähän ajanhetkeen.

Venuuta voi verrata esim. hakukonemarkkinointiin, asiakastilaisuuden järjestämiseen tai myyjän palkkaamiseen sillä poikkeuksella, että meillä investointi tapahtuu vasta siinä vaiheessa, kun on kauppaa on jo tiedossa. Venuu tarjoaa siis riskitöntä asiakashankintaa ja markkinointia.

Varaushetkeen sidottu komissiomalli on meidän kannalta välttämätön, sillä palkanmaksukykymme riippuu täysin saamistamme komissioista. Toisin kuin palveluntarjoajalla, Venuulla ei ole mahdollisuutta saada kassavirtaa etupainotteisesti esim. varausmaksujen kautta.

5. Laskutamme asiakasta vasta vähän ennen tilaisuutta, mutta Venuu lähettää laskun jo varaushetkellä, ja minulla on vaikeuksia kattaa Venuun osuus etukäteen. Mikä nyt neuvoksi?

Suosittelemme kumppaneitamme ottamaan loppuasiakkaalta ns. varausmaksun, jolla on mahdollista kattaa laskutettava komissio. Suurin osa tekeekin jo näin, sillä sen on samalla todettu sitouttavan asiakkaita pitämään varatusta tilaisuudesta kiinni.

6. Entä jos tilaisuus peruuntuu ja olen jo maksanut komissiota Venuulle etukäteen?

Ei hätää! Vaikka Venuu perisi komissiota etukäteen, varmistamme aina tilaisuuden jälkeen, toteutuiko tilaisuus kuten arvioitte. Teillä on siis mahdollisuus raportoida toteutuneet ja mahdolliset ennakoidusta poikenneet myynnit tilaisuuden jälkeen, jolloin järjestelmä osaa automaattisesti laskea arvioidun ja toteutuneen summan välisen erotuksen sekä hyvittää / periä tämän.

7. Tapahtuma olikin arvioitua pienempi, joten minun pitäisi saada rahaa takaisin. Miksei rahoja kuulu?

Mikäli arvioitu myynti on isompi kuin toteutunut (success fee ylittää komission) tai tilaisuus peruuntuu kokonaan, hyvitetään näiden erotus seuraavan laskutuksen yhteydessä. Järjestelmä kirjaa muistiin perityt komissiot ja hyvittää ne automaattisesti seuraavasta teille lähetettävästä laskusta.

Venuun laskutussykli on yksi kuukausi.

8. Jos muutan tapahtuman arvoa jälkeenpäin, ei kai minun tarvitse maksaa koko summaa uudestaan?

Ei tarvitse. Maksatte tilaisuuden jälkeen ainoastaan arvioidun ja toteutuneen summan välisen erotuksen, ette koko summaa uudestaan. Järjestelmämme laskee erotuksen automaattisesti syöttämienne summien pohjalta.


Jäikö joku asia vielä epäselväksi? Ota yhteyttä kumppanitiimiin: kumppanit@venuu.fi // 050 527 7183


Lue seuraavaksi:

Usein kysytyt kysymykset 1/3 – Raportointi

Usein kysytyt kysymykset 3/3 – Yleiset kysymykset